Meridiaan Chi Kung

Ruimte – Vrijheid – Bewust Bewegen – Vitaliteit – Gezondheid

LucMCKHoutVersterkendChi Kung is een manier om de energie stroom, de interne beweging in je lichaam te leren voelen. Via externe beweging ga je de interne beweging voelen en voeden. De Chi Kung brengt bewustzijn op Fysiek, Emotioneel, Mentaal en Spiritueel niveau. Het Meridiaan Chi Kung bestaat uit 18 bewegingen die het lichaam openen, versterken en de energie sterk integreren in het lichaam. Je kan de bewegingen als het ware aan elkaar koppelen zodat we soort van Tai Chi Chi Kung krijgen.
In de MCK (Meridiaan Chi Kung) worden de meridianen als middel gebruikt. De Meridiaan Chi Kung werkt niet enkel op de meridianen, maar ook op de organen, de pezen, de spieren , botten, ademhaling, … . Het zijn oefeningen om het meridiaan netwerk te openen en als brug te gebruiken tussen de PRE en POST natale wereld.

LucMCKLoDidBasisDe meridianen zijn energie stromen. Het is de expressie van de kosmische wetten van het PRE-natale in de POST-natale wereld. De PRE-natale energie komt binnen via 5 poorten. Dit is de link naar de 5 elementen leer: water, hout, vuur, aarde en metaal.
Meridiaan Chi Kung geeft je vitaliteit, flexibiliteit en kracht. Het geeft je stabiliteit, openheid, …. Dit is allemaal op zowel fysiek, emotioneel, mentaal als spiritueel vlak.

Het is goed Meridiaan Chi Kung regelmatig te oefenen. Het is beter dagelijks 15 minuten te oefenen dan een maal per week twee uren te oefenen. Het is belangrijk te oefenen met liefde en respect voor je lichaam. Luister steeds naar je lichaam. Het lichaam liegt nooit.

Door de jaren heen deed ik vrij veel Chi Kung ervaring op. Mijn lichaam is eigenlijk mijn beste leraar. Naar aanleiding van die ervaring heb ik zelf een vorm van bewegingen samengesteld. Deze vorm bespeelt de kosmologie van het leven. Ik noem deze vorm EveryDay Journey. Daaruit vloeide nog een korte vorm die ik Simple Chi Kung noem.

Hieronder vind je links naar filmmateriaal van de Meridiaan Chi Kung, de Everyday Journey en de Simple Chi Kung.

Bekijk hier de zes basis bewegingen op YouTube.

Bekijk hier een Vuur beweging, een beweging voor hart en dunne darm.

Bekijk hier een Water beweging, een beweging voor blaas en nieren.

Bekijk hier een Verbindings beweging, een beweging voor hartgouverneur en drievoudige verwarmer.

Bekijk hier de  EveryDay Journey.

Bekijk hier de vorm Simple Chi Kung.